Na początek parę słów wyjaśnienia, czym wyróżnia się „coaching” w popularnym dziś ruchu tradycyjnego powożenia. Zrodził się w Anglii, po upadku konnej poczty i przewozów pasażerskich w wyniku rozwoju kolei. Angielscy dżentelmeni, ale również przedsiębiorczy pasjonaci stworzyli nową formę użytkowania dawnych karet pocztowych, jako formy wyrafinowanego sportu i rekreacji, używając tych pojazdów na długodystansowe rajdy, pikniki, pokazy i parady oraz wyjazdy na wyścigi konne i zawody hippiczne.
Pierwszy ekskluzywny Coaching Club powstał w Anglii w 1871 roku. Członkami zostali głównie przedstawiciele angielskiej arystokracji i domu panującego. Moda ta przeniknęła również na kontynent europejski, powstawały podobne kluby we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Portugalii, trafiła też za ocean. W Polsce niestety ustaliłem tylko jeden przypadek używania karety pocztowej przez braci Jana i Edwarda Reszke, wybitnych śpiewaków operowych oraz hodowców koni wyścigowych. Natomiast na przełomie XIX i XX wieku w Paryżu, również w tej formie, wyróżniały się zaprzęgi Konstantego księcia Radziwiłła i Mikołaja hrabiego Potockiego.
Dziś takie ambitne wyzwanie podjął Irek Kozłowski, by po raz pierwszy pokazać polski zaprzęg w karecie pocztowej na największym europejskim konkursie tradycyjnego powożenia w położonym nieopodal Paryża Compiègne.
W konkursie uczestniczyło ponad 50 zaprzęgów, w tym cztery z polski, w/w coach w swojej klasie zajął drugie miejsce.
Piękny pojazd w typie Park Drag pochodzi z zakładu powozowego Zenona Mendyki w Księginkach koło Dolska, a konie to znana z hipodromów i Halowego Pucharu Polski - Cavaliada czwórka: Kabaret Jagodne, Walencja, Wezyr i debiutujący Celt.
- Goście na pojeździe to: Zuzanna Markiewicz, Natalia Kozłowska, Roland Wandermanter, Michał Nowaczyk, Antek Kozłowski, Ilona Kurzeja.
- Luzacy: Katarzyna Sochacka i Helena Kozłowska
- Powożący: Irek Kozłowski
Andrzej Novák-Zempliński
Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Powozowego.
Fot. Karol Rzeczycki
Szukaj
Zaloguj się








